ZWIĄZANIE Z PROBLEMATYKĄ
Blisko związana z wyżej omawianą problematyką cech doboru jest problematyka wyodrębniania głównego aspektu badania rodziny. Przedmiotem badań bowiem mogą być
Czytaj dalejBlisko związana z wyżej omawianą problematyką cech doboru jest problematyka wyodrębniania głównego aspektu badania rodziny. Przedmiotem badań bowiem mogą być
Czytaj dalejAspekty będące przedmiotem zainteresowania poszczególnych nauk mogą pokrywać się ze sobą w pewnym zakresie i wyraźne wskazanie przebiegających między nimi
Czytaj dalejPonadto wewnątrz każdego z tych układów można przeprowadzać podział na modele i wzory zachowań. Wewnątrz wreszcie zachowań — podział na
Czytaj dalejWystępują tutaj dwa nurty, czasami przenikające się:Typologie związane z cechami doboru, jak np. robotnicza, inteligencka, chłopska (cechy doboru — zawód);
Czytaj dalejCzęsto podnosi się tam pewne specyficzne trudności, jakie napotykają socjologiczne badania rodziny. Trudności te, jak się wydaje, wiążą się zarówno
Czytaj dalejMożna zatem powiedzieć, iż badając rodzinę — badają oni podobny typ grupy czy instytucji (a nie określoną rodzinę) niejako od
Czytaj dalejIntymność życia rodzinnego w jego przejawach bardziej uzewnętrznionych i zinstytucjonalizowanych (np. odrębne mieszkanie, wewnętrzne uroczystości) stoi również niejako na przeszkodzie
Czytaj dalejW przypadku badań rodziny ma on zatem trudności w zweryfikowaniu skądinąd bogatej i zinternalizowanej wiedzy o danej formie życia społecznego.
Czytaj dalejW prowadzonych przez nas badaniach (patrz aneks) interesowaliśmy się tym, jak sami badani widzą rodzinę jako przedmiot badań naukowych. Chodziło
Czytaj dalejJeśli idzie o wskazywane problemy badawcze, to odpowiadający ograniczają się raczej do tych problemów i tych ich sformułowań, które często
Czytaj dalejPoważniejszą wiedzę o tych napięciach wartościach powinni, zdaniem wypowiadających się, mieć eksperci.Argumenty na rzecz drugiego stanowiska (II) można przedstawić w następujących
Czytaj dalejPowyższe argumenty odnoszą się zatem do zastrzeżeń, jakie budzą badania naukowe w dziedzinie: możliwości poznawczych (1), odczuć etycznych czy estetycznych
Czytaj dalejZ całkowitą zgodnością spotkano się w czterech rodzinach. W trzech chodziło o odpowiedź „powinna”, w jednej o „nie powinna”. W
Czytaj dalejJak już wspomnieliśmy, przedmiotem badań jest rodzina jako całość lub jakiś podzbiór rodziny (np. małżeństwo), czy wreszcie określeni członkowie (np.
Czytaj dalej