Zasady poprawnego komunikowania się #2

  1. Jasne stawianie problemu – czasem ludzie w kłopotliwej sytuacji, przy rozbieżności poglądów, zaczynają w ukryty sposób zmieniać temat rozmowy. Mówi się wówczas często

o osobowości, przeszłości rozmówców, rodzinie. Wówczas zaczyna się gra w „moje lepsze”.

  1. Względność racji – naturalne jest, że uważamy swoje poglądy za najbardziej słuszne. Warto pamiętać, że inni też mogą mieć dużo racji. Oznacza to gotowość, otwartość psychiczną na rozpatrzenie odmiennego zdania.

  2. Zmiana ról – gdy rozmówcy w poważnym stopniu nie zgadzają się i narasta nieporozumienie, dobrze jest zamienić się rolami – przyjąć punkt widzenia partnera. Inaczej mówiąc, „przeżycie argumentacji”.

  3. Pozytywne strony niezgody – świadomość, że pewien stopień rozbieżności poglądów, niezgody, jest stałym elementem współżycia z innymi ludźmi. Dlatego niezgodę należy traktować jako okazję wzbogacenia swojego punktu widzenia.

  4. Łagodne zaprzeczanie – nie należy sprzeciwiać się w sposób gwałtowny, ostry. Ale w łagodnej formie, nie raniąc partnera.

  5. Szacunek dla partnera – naturalnym dążeniem człowieka jest wykazanie się jak najlepszymi argumentami, przedstawienie się z jak najlepszej strony. Należy to kontrolować. Konfliktogenne jest wskazywanie słabości partnera lub ujemnych stron jego stanowiska. Należy unikać wytykania minusów, a jeśli są zbyt ważne dla sprawy – robić to taktownie (oceniać nie partnera, ale jakąś postawę czy zachowanie).

  6. Dodawanie odwagi – wykorzystywanie okazji do wyrażania podziwu, aprobaty partnera, tak aby poczuł się ceniony. Dodaje to odwagi i wiary w siły, wyzwala życzliwość.

Budowanie bezpieczeństwa – jeśli chcemy komuś pomóc, ważne jest, aby wzmacniać jego poczucie bezpieczeństwa, aby nie czuł się jak na egzaminie. Oczywiście – jeśli istnieje napięcie bądź konflikt – pomoc ta jest utrudniona.

  1. Zachowania niewerbalne – ton głosu, gesty, mimika, mogą być źródłem niezgody i irytacji. Niezawodnym sposobem jest zastanowienie się, czego nie lubimy u innych i unikać tego w rozmowie.

  2. Utrzymanie rzeczowości – konkretność, analogia często są zawodne – dlatego nie zawsze można się nimi posługiwać. Oczywiście rzeczowo można mówić wesoło lub poważnie na dowolnym poziomie abstrakcyjności.

admin

Witaj na moim serwisie! Znajdziesz tutaj wiele ciekawych informacji ze świata mediów i polityki. Postaram się umieszczać tutaj aktualne wpisy. Zapraszam do czytania!

Dodaj komentarz