Współpraca członków grupy
Lider powinien wiedzieć, co skłania pracowników, żeby pracowali wydajniej, a są to: śmiałe zadania, które pozwalają cieszyć się osiągnięciami, odpowiedzialnością, awans, radość z samej pracy i zdobyte uznanie. Także powinien wiedzieć, co pracowników zniechęca: regulaminy, przerwy na kawę, uprawnienia, prawa starszeństwa, wynagrodzenie.
Liderzy nie powinni podejmować pełnej odpowiedzialności przy rozwiązywaniu problemów, mogą angażować do współpracy członków grupy, opierać się na ich możliwościach. Doprowadza to do tego, że:
-
indywidualni członkowie będą bardziej identyfikować się z celami organizacji,
-
daje poczucie członkom grupy większego wpływu na swoje życie,
-
dowiadują się więcej o technicznych komplikacjach związanych z wszelkimi zadaniami,
-
daje okazję do zaspokojenia wielu potrzeb wyższego poziomu (szacunku dla samego siebie, samorealizacji),
-
przełamuje to różnice pozycji społecznej,
-
zapadają lepsze decyzje.
Sukces zespołu kierowniczego będzie zależał głównie od umiejętności lidera.