Postawy ukształtowane przez środowisko
Stan JA – Dziecko dzieli się na dziecko przystosowane i dziecko naturalne (wolne). W pierwszym typie Dziecka znajdują się postawy ukształtowane przez środowisko społeczne, głównie rodzinne. Do takich cech zaliczyć można: posłuszeństwo, ustępowanie, poczucie winy, dążenie, uprzejmość, kierowanie się autorytetem innych itp. Natomiast w drugim typie Dziecka można dostrzec cechy, na które nie miało wpływu środowisko społeczne. „Dziecko naturalne” bawi się, cieszy, złości, bada z zainteresowaniem otoczenie, śmieje się i płacze, jest spontaniczne, nie liczy się z prawami moralności i etyki. Zatem Dziecko przystosowane reaguje spontanicznie, nie troszczy się o reakcje otoczenia społecznego. Dziecko przystosowane ujawnia się, gdy zachowanie jest zgodne z wymaganiami środowiska społecznego, gdy dana osoba żyje w zgodzie z innymi ludźmi, zwłaszcza z tymi, które są dla niej znaczące. Intuicyjno-twórczą część stanu Ja
-
Dziecko nazywa się „Małym Profesorem”.
Do poznania poszczególnych stanów JA zarówno u siebie, jak
-
u innych, należy włączyć nasz stan JA – Dorosły, który postrzega
-
ocenia zachowanie danej osoby poprzez: obserwację sposobu zachowania ciała, ocenę „dźwięku” mowy i analizę słów oraz zdań używanych przez osobę obserwowaną.